google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU Bahan-bahan Yang Merosakkan Otak Jika…..? | Portal Informasi

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Pengkaji kejayaan manusia

Catatan Popular

Bahan-bahan Yang Merosakkan Otak Jika…..?

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia.

 

Otak adalah organ paling penting kepada manusia.Ada yang berpendapat otak seberat 1.5kilogram.Berat atau ringan otak tidak penting.Keutamaan otak adalah untuk menjalankan proses fisiologi  dan pemikiran manusia.

 

Otak boleh rosak sebagaimana organ badan yang lain.Malah kerosakan otak lebih dahsyat dari sakit buah pinggang,lutut atau sakit perut.Stroke adalah contoh kerosakan yang berpunca dari bahagian otak.Kalau tak pun menjadi orang kurang siuman.

 

Menyedari hal ini saya terpanggil untuk berkongsi satu info menarik yang saya petik dari Harian Metro yang bertarikh 6 Mei 2013.Bahan-bahan yang saya nyatakan dibawah boleh memudaratkan kondisi otak jika diambil berlebihan.

 

 

download (1)

 

 

1.Alkohol

 

Alkohol yang terdapat dalam minuman keras memang diketahui umum membawa kesan buruk.Islam melarang umatnya minum arak kerana ia banyak mudarat berbanding manfaat.Alkohol yang diambil berlebihan akan menyebabkan otak khayal dan masalah neurologi.Sel-sel hilang kepekaan dan peminum akan ketagihan yang teruk.

 

2.Makanan proses

 

Pada zaman yang ini  makanan diproses melalui samaada diawet,diwarnakan dan disejukbekukan secara melampau.Keadaan ini menyebabkan makanan hilang nutrisi tetapi rupa bentuknya tetap elok.Pendedahan yang berterusan menyebabkan kecelaruan kimia dalam otak.Hormon tidak stabil mengundang komplikasi diluar jangkaan.Contohnya orang yang membunuh tidak sedar kesan buruk ketika mereka berbuat demikian.

 

3.Makanan tinggi lemak trans

 

Ada orang biasa melakukan pencairan mentega atau marjerin untuk memasak udang dan ketam.Mereka tidak sedar tindakan begini mengubah sifat makanan tadi menjadi makanan tinggi lemak trans.Kesan buruk makanan ini menggangu kesihatan otak.

 

4.Minuman berkafein

 

Minum kopi dalam satu atau dua gelas sehari masih boleh diterima.Amalan begini memberi kesan positif seperti otak lebih fokus dan berjaga jaga.Masalah akan berlaku jika minum kopi secara berlebihan.Jika tidak mendapatkan kafein melalui kopi  mata akan mengantuk dan otak pula  lemah untuk berfikir.Akhirnya kita terpaksa bergantung harap kepada kopi,teh atau air yang mengandungi kafein untuk sentiasa cergas dan bertenaga.

 

5.Gula

 

Pada hakikatnya gula memang diperlukan untuk otak kerana ia membekal tenaga.Namun pengambilan gula dengan kadar berlebihan memang memberi kesan negatif.Kesan yang ketara ialah proses pembelajaran sesorang menjadi lambat.Kanak-kanak pula akan menjadi hyperaktif  tetapi lembab untuk menyerap pembelajaran.

 

 

pls: Dapatkan entri terkini dalam blog alternatif saya di sini

 

sumber grafik www.google.com

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori info penting dengan judul Bahan-bahan Yang Merosakkan Otak Jika…..? . Anda boleh bookmark halaman ini dengan URL http://ingathanafi.blogspot.com/2013/05/bahan-bahan-yang-merosakkan-otak-jika.html . Terima kasih!
Ditulis oleh: mrhanafi - Wednesday 8 May 2013

2 komentar untuk " Bahan-bahan Yang Merosakkan Otak Jika…..? "

onlajer said...

alamak aku suka minum kopi lah

mrhanafi said...

minum 1 cawan sudah memadai untuk lepas geram..he..he..