google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU Portal Informasi: March 2014

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Youtube Portal

Loading...
Powered by Blogger.

Jom Follow

About Me

My photo

Blogger yang suka blogging dan blogwalking.Minat menulis dan berkongsikan maklumat demi manfaat manusia sejagat.


Catatan Popular

ww:Gambar berbicara

we are so sorry

MH370 Berakhir Di Selatan Lautan Hindi

Selepas 17 hari menunggu dengan penuh debaran, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak malam ini mengumumkan bahawa penerbangan pesawat Malaysia Airlines MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi.

 

sidang media


Najib membuat pengumuman itu berdasarkan hasil analisis yang belum pernah dibuat sebelum ini oleh Cawangan Siasatan Kemalangan Udara United Kingdom (AAIB) dan Inmarsat, syarikat UK yang menyediakan data satelit yang menunjukkan koridor utara dan selatan.


"Menggunakan sejenis analisis yang belum pernah digunakan sebelum ini dalam siasatan seperti ini, mereka mampu memberi beberapa petunjuk lebih jelas mengenai laluan penerbangan MH370.


Berdasarkan analisis baharu mereka, Inmarsat dan AAIB merumuskan bahawa MH370 terbang di koridor selatan dan kedudukan terakhirnya adalah di tengah-tengah Lautan Hindi, di barat Perth.


"Kawasan ini merupakan lokasi terpencil, jauh daripada sebarang tempat pendaratan. Oleh itu dengan perasaan amat sedih dan terharu saya ingin memaklumkan bahawa menurut data terkini, Penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi," kata Najib dalam sidang akhbar di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini.


Perdana Menteri berkata Malaysia Airlines telahpun memaklumkan kepada anggota keluarga penumpang dan anak kapal mengenai perkembangan itu.


"Bagi mereka, beberapa minggu lepas merupakan tempoh yang memilukan, saya sedar berita ini akan lebih menyedihkan lagi. Saya menggesa pihak media menghormati privasi mereka dan memberikan mereka ruang yang diperlukan di saat-saat sukar seperti ini," kata Najib.


Beliau berkata maklumat lanjut berhubung perkembangan ini akan diumumkan esok.
Najib berkata sidang akhbar yang tidak dijadualkan malam ini diadakan bagi memaklumkan kepada dunia mengenai perkembangan baharu itu dengan secepat mungkin.


"Kami berkongsi maklumat ini kerana kami komited kepada sikap terbuka dan menghormati anggota keluarga terbabit, dua prinsip yang menjadi amalan dalam siasatan ini," katanya. Turut hadir Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman dan ketua pengarah Jabatan Penerbangan Awam Datuk Azharuddin Abdul Rahman.


Ketua pegawai eksekutif MAS Ahmad Jauhari Yahya yang juga hadir pada sidang akhbar berkenaan kelihatan menitiskan air mata ketika pengumuman itu dibuat.
Ketika pengumuman itu dibuat, ramai wartawan yang mengikuti perkembangan operasi mencari dan menyelamat (SAR) MH370 turut menitiskan air mata.


Pesawat malang yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing itu, hilang daripada skrin radar, kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) pada 12.41 tengah malam 8 Mac.
Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama.

 

Usaha mencari dibahagikan kepada dua koridor iaitu koridor utara yang menganjur dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan sehingga ke sebelah utara Thailand, manakala koridor selatan meliputi kawasan dari Indonesia ke selatan Lautan Hindi.


Operasi SAR MH370 disifatkan sebagai yang terbesar seumpamanya dalam sejarah membabitkan lebih 27 negara.

 

Sumber asal : BERNAMA

 

[Catatan kaki]


Terima kasih kerana sudi membaca info ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa lagi untuk singgah di --------> PORTAL ILMU

Percutian Di Negeri Bawah Bayu (4)

Kami hari ini merancang untuk pergi ke Labuan.Satu tempat yang menarik kerana terkenal dengan kedai bebas cukai.Selain itu popular juga dengan pemandangan yang cantik berlatarbelakang laut.saya pasti suka Labuan kerana kemuncak dalam ketika bercuti di Negeri Bawah Bayu.

 

 

1.Menumbok

Terdapat banyak pilihan untuk pergi ke Labuan.Kalian boleh guna pengangkutan udara,darat dan laut.Terpulang juga kepada kalian untuk bermula dari tempat yang disukai.Kami sekeluarga memilih menggunakan bas dari KK untuk ke Menumbok dan seterusnya Labuan.Tambang bas cuma RM18 untuk orang dewasa manakala kanak-kanak RM10 seorang.Perjalanan mengambil masa 2 jam.Sepanjang perjalanan kalian boleh menyaksikan kampung-kampung dan pemandangan yang hampir sama dengan tempat KB.Sekitar jam 12.30 tengahari kami semua selamat sampai setelah memulakan perjalanan 9.30 pagi tadi.

 

 

Kembara Negeri Di Bawah Bayu

Pemandangan sisi kecil Menumbok

 

 

2.Wilayah Persekutuan Labuan

Untuk ke Labuan kami menaiki bot laju selama 15 minit sahaja.Sila tunjukkan kad pengenalan untuk dapatkan tiket dan dapat harga diskaun RM7.50 seorang.Jika tiada pengenalan diri ini akan dikenakan RM15 seorang.Oleh kerana KB terlupa bawa dokumen untuk anak-anak maka kena cas RM15.Sepatutnya percuma.Ha.ha..kat sini baru tahu betapa pentingnya Mykad dalam urusan diskaun perjalanan.Kami selamat sampai di Labuan sekitar jam 1.30 petang.

 

 

Kembara Negeri Di Bawah Bayu

Bot laju ini digunakan untuk ke Labuan

 

 

3)Muzium Marin Labuan

Selepas makan-makan di Arjuna Kewangan kami sempat membeli belah di kedai bebas cukai sebelum singgah dekat Muzium Marin Labuan.

 

 

Kembara Negeri Di Bawah Bayu

Ya.ini gambar kedai  bebas cukai.

 

 

Semasa dekat Muzium Marin Labuan anak-anak begitu teruja untuk melihat ikan.Banyak spesies yang jarang-jarang kita ketahui ada di sini.KB hanya ambik gambar mana yang perlu sahaja.

 

 

 

Kembara Negeri Di Bawah Bayu

Sebelum masuk bincang dulu

 

 

4)Pesisir pantai Labuan

Labuan amat beruntung kerana mempunyai pantai yang cantik dan bersih.Deruan ombak dan hembusan angin laut menyegarkan.Kebanyakkan penduduk di pulau ini dan mungkin juga penggunjung suka lepak dekat pantai ketika hujung.Ini merupakan aktiviti santai untuk mereka.

 

 

Kembara Negeri Di Bawah Bayu

mana pulak orangnya?

 

 

[Catatan kaki]

KB sekeluarga bermalam di Labuan atas jemputan kenalan yang sememangnya berasal dari Sarawak.Memang keberatan juga tetapi lebih berat lagi rasa untuk menolak jemputan mereka.Akhirnya kami mengalah juga.

 

Kembara Negeri Di bawah Bayu akan berakhir pada hari keempat.Keesokkannya kami berangkat meninggalkan Labuan untuk ke KK menggunakan ekpress dengan bayaran RM17 seorang.Masa perjalanan bermula jam 8 pagi dan akan sampai 3 jam kemudian.

 

Kalian yang mabuk laut dilarang menggunakkan perkhidmatan ini kerana boleh mengundang rasa tak selesa.KB walaupun sudah biasa dengan express di kampung halaman pun mabuk laut juga.Pening dan rasa nak muntah kerana alunan ekpress begitu kuat sekali.

 

 

p/s:Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa lagi untuk singgah di --------> PORTAL ILMU

Blog Portal Ilmu Antara Yang Terbaik

terbaik

Blog Portal ilmu antara yang terbaik memang kedengaran terlalu klise.Namun saya percaya  itu adalah harapan dan impian masa kini untuk masa depan.Tentunya sesiapa sahaja boleh berimpian dan menetapkan matlamat begini.Tidak semestinya saya sahaja.

 

Usaha untuk meletakkan tahap terbaik kini giat dilakukan.Promosi dan promosi akan berterusan.Saya yakin dengan promosi yang berkesan ramai yang akan sedar kewujudannya.Promosi dalam blog ini adalah salah satu contoh terdekat.

 

Selain promosi, pengisian kandungan blog portal ilmu akan dilakukan peringkat demi peringkat.Dengan teknik penulisan secara ringkas dan bersifat preview memboleh golongan sasaran tidak teragak-agak untuk terus ke link sebenar.Semoga info yang ada dalam link sebenar membolehkan mereka mengambil keputusan membeli ebook yang dihendaki.

 

Blog-blog saya yang lain terutama blogspot akan digerakkan secara agresif untuk tujuan yang sama.Memang cara ini akan mengambil masa.Malah menuntut kesabaran luarbiasa.Namun dengan adanya kesungguhan dan usaha (memetik kata Encik Titan) maka kejayaan pasti akan menjelma tiba.

 

Permainan SEO juga akan dilakukan ke atas blog Portal Ilmu.Biarpun pengetahuan saya terlalu cetek dalam bidang SEO tidak bermakna saya tidak mencuba yang terbaik.Proses belajar dari pengalaman dan tunjuk ajar  dari sifu SEO akan diimplimentasikan secara langsung.Kalau tak dapat banyak sikitpun jadilah kerana ilmu mesti diamalkan.Selepas itu baru ada hasilnya.

 

Paling penting juga semangat.Jangan biarkan semangat yang hilang.Dengan semangat yang jitu dan bermotivasi tinggi pasti mengerakkan usaha lebih giat.Jika bertemu kegagalan maka terus bangkit dan muhasabah diri untuk mengenalpasti kelemahan terdahulu.Saya akan mengingatkan diri sendiri supaya jangan berputus asa jika bertemu kesukaran demi kesukaran.Dah nama adat dunia maka ujian ini layak juga untuk saya.

 

Semoga selepas ini ada dikalangan kita menjadikan blog portal ilmu sumber rujukan utama sebelum memiliki ebook.Para pembaca juga diharapkan melanggan emel supaya info terbaru boleh masuk terus ke dalam emel utama anda.

 

[Catatan kaki]


Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa lagi untuk singgah di --------> PORTAL ILMU

Percutian Di Negeri Bawah Bayu ( 3 )

Suatu pagi yang indah ini kami akan memulakan kembara yang mencabar dan panjang.Memang tidak terasa berada di Negeri Bawah Di Bayu sudah masuk hari ketiga.Banyak benda yang terakam indah dalam minda.Yang pasti ia merupakan percutian keluarga yang belum tentu dapat dilakukan selalu dek kerana kengkangan masa dan kos duit.

 

1)Pekan Kota Kinabalu

Perjalanan menuju ke Kundasang kami mulakan jam 9 pagi.Cuaca amat elok.Terang benderang menerangi bumi Negeri Di Bawah Bayu.Menurut pemandu pelancong ia akan mengambil masa 2 jam.Tak pelah dah nama melancong memang banyak guna masa.Sebelum kami meneruskan perjalanan, singgah dahulu di Pekan Kota Kinabalu dalam kawasan daerah Kota Belud.Ambik gambar sikit dan membeli barangan cenderahati untuk kawan-kawan di Bumi Kenyalang.

 

Kembara Negeri Di bawah Bayu

tengok si kecik teruja nak beli barang

 

2)Checkpoint ke Gunung Kinabalu

Kami juga singgah sekejap di tempat permulaan orang nak mendaki Gunung Kinabalu.Kat sini segala informasi dan panduan untuk mendaki boleh dilakukan.KB tak sempat meninjau lebih jauh kerana menemani anak perempuan yang tengah pening-pening lalat.Katanya cuaca terlalu sejuk.Untuk tidak menghampakan kalian KB ada shoot sedikit gambar sebagai kenangan.Sikit-sikit pun jadilah.

 

Kembara Negeri Di bawah Bayu

ambik gambar secara rambang

 

3)Kundasang

Kami sampai juga ke Kundasang.Satu tempat yang cantik dengan pemandangan berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu.Cuaca tak lah sejuk sangat kerana jam sudah pukul 12 tengahari.Jika nak lebih sejuk pastikan kalian sampai jam 8 pagi.Baru seronok dan boleh rasa macam ala-ala New Zealand.Tempat yang boleh dikunjungi ialah Desa Farm.Satu pusat penternakan lembu  import kawasan sejuk.Dalam kawasan tersebut semua perkara dijadikan duit.Misalnya memberi anak lembu makan dikenakan bayaran RM1.00.Bayaran masuk dikenakan sebanyak RM4 untuk orang dewasa dan untuk budak kecil separuh harga.

 

Kembara Negeri Di bawah Bayu

ada gambar gunung kat belakang

4)Ranau

Setelah puas mencium baru gas asli dari lembu-lembu import,kami bertolak balik  ke pekan Ranau untuk makan tengahari.Agak mudah perjalanan menuju ke tempat makan kerana kami ditemani orang Sabah sendiri.Akhirnya kami memilih Restoran Sri Hasanah dan Katering .Menu pada waktu petang memang tak menarik.Banyak dah sold out.Namun perut dah lapar makan sahajalah apa yang ada.Paling best cuaca masih sejuk walaupun jam sudah 3 petang.

 

Kembara Negeri Di bawah Bayu

tak sempat ambik gambar makanan

 

5)Kota Belud

Alang-alang dah kembara jauh, kami ambil keputusan untuk ke kota Belud.Tempat ini lebih kurang sama juga dengan tempat KB.Pemandangan biasa dan ia pasti mengimbau kenangan pada kampung halaman pula.Di Kota Belud ada pasar tamu dan penduduk di sini tak sesak sangat.Mudah untuk membeli belah.Jika KB berjalan kat pasar orang tak akan perasaan kerana KB seperti penduduk di sini juga bah.KB berpeluang untuk solat jamak dan qasar di masjid berdekatan sebelum pergi berangkat ke bandar KK semula.

 

Kembara Negeri Di bawah Bayu

maaf gambar kurang jelaslah pulak!

 

6)Hypermarket 1Borneo

Perjalanan balik dari Kota Belud ke KK mengambil masa 1 jam dengan pemanduan laju.Memang kecut perut melihat jalan-jalan yang kebanyakkanya selekoh tajam.KB hanya bertawakal dan yakin bahawa pemandu yang membawa kami sekeluarga adalah mahir dan berpengalaman dengan jalan yang sebegitu rupa.Akhirnya pada jam 6.30 petang kami singgah di 1Borneo yang sinonim dengan 1B kepada orang tempatan.KB hanya datang untuk cukup syarat sahaja dan tak membeli belah sangat.Harga banyak mahal.Ho.ho.Namun sempat juga sembat sebotol minyak wangi import.

 

Kembara Negeri Di bawah Bayu

Sekadar gambar pintu masuk pun ok juga kan

 

7)Pasar Malam Jalan Pasar Baru

Sebelum berehat KB sempat menemani isteri membeli belah kat pasar malam.Tak jauh dari hotel kami menginap.Oleh sebab jam dah 10.30 malam para peniaga dah mula mengemas barang untuk pulang.Jadi tak puas nak pilih.Mau tak mahu isteri KB beli juga beberapa barang untuk cenderahati.Suasana memang tak sesak dan ini memudahkan kami jalan ke sana dan kemari.Akhirnya kami berdua membuat keputusan untuk balik sahaja ke hotel atas alasan keselamatan.Lagi pun sudah terasa letih selepas perjalanan mencabar dari Kundasang.Sebab itu malas pula nak ambik gambar.

 

 

Akibat keletihan juga KB lambat nak kemaskini blog ini dan membuat blogwalking.Namun kembara Negeri Di bawah Bayu akan diteruskan juga ke destinasi seterusnya iaitu Wilayah Persekutuan Labuan.Lebih tepat lagi pulau Labuan.Jadi jom tidur dulu untuk dapatkan tenaga untuk esok hari.

 

p/s : Entri ini saya terbitkan semula dari blog kakiblog.my yang kini masih digantung..??

 

[Catatan kaki]


Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa lagi untuk singgah di --------> PORTAL ILMU

Belum Puas Bersama Si Dia

saga megavalve

Inilah kisah terindah dalam hidup saya.Kisah yang bisa dikenang sepanjang zaman saya bersama si dia.Cumanya  saya belum puas bersama si dia lantaran masa yang begitu pantas Lebih pantas seumpama baru semalam sahaja ia berlaku.

Si Dia yang saya maksudkan ialah kereta proton saga jenis megavalve berkuasa 1.3cc yang pernah saya beli 12 tahun yang lalu.Si Dia adalah kereta pertama saya.Ketika itu agak sukar membeli kereta baru.Tidak seperti sekarang.kadar pembiayaan sewa beli sekarang ini memerlukan 9 tahun.Dulu tak.

Dulu perlukan bayaran muka yang agak tinggi.Oleh sebab saya amat teruja hendak memiliki kereta saya telah bekerja keras untuk mengumpul duit.Alhamdulillah selepas 6 bulan kemudian saya berupaya mengumpul tunai 2 ribu.Itupun setelah bekerja tanpa kenal erti penat dan lelah.Saya konsisten kerja lebih masa dan menjimatkan perbelanjaan pada tahap minimum.

Dengan pendahuluan RM2 ribu bolehlah saya mendapatkan kereta idaman kalbu.Walaupun kereta terpakai ia tetap kereta juga namanya.Tak mungkin jadi pesawat MH370.Opps melalut ke situ pulak dah!

Pada masa itu  bergelar anak teruna.Hati dan perasaan masih belum ada orang punya.Punyalah hebat sebagai orang bujang melaram dengan sebuah kereta.Saya bawa balik kampung untuk ditunjukkan dengan ibu dan keluarga bahawa saya berjaya memiliki harta kebanggaan iaitu kereta,

proton

Sudah menjadi adat dunia.Apabila ada sesuatu yang hebat maka adalah seseorang mula merasa kehadiran kita.Saya menjadi perhatian dan sebetulnya saya juga memberi perhatian.Tidak lama selepas itu saya sudah mempunyai dua si dia.Salah satunya si dia bergelar kereta manakala yang satu lagi si dia yang lebih molek dikenal sebagai teman wanita.

Setelah masa berlangsung selama 6 bulan saya sudah semakin serius dengan si dia.Tempoh 6 bulan  menyebabkan si dia memerlukan perhatian khas iaitu cukai jalan dan insuran luput pertengahan jalan.Mungkin ada yang terfikir mengapa 6 bulan dan bukannya setahun.

Faham-faham sahajalah si dia saya itu barang terpakai.Saya beli dari pemilik asalnya seorang pensyarah yang berasal dari Filipina.Punyalah susah untuk berkomunikasi dengan mereka dahulu kerana bahasa Inggeris yang saya guna terlalu lemah atau bahasa Inggeris mereka terlalu tinggi.

Saya terpaksa mengambil cuti tahunan untuk melangsaikan cukai jalan dan insuran.Selain soal turun naik pejabat saya rasa rumit kerana mengambil masa yang lama untuk selesaikan perkara tersebut.

Lainlah kalau mcam sekarang ini kemudahan untuk memperbaharui insuran kereta lebih mudah dan menyenangkan.Sila klik link  http://bit.ly/1qs0xI9 untuk mengiyakan pandangan saya.

Kalau ada rakan-rakan yang pernah pening-pening macam saya dengan kerenah Si Dia ini boleh dapat terus borang diskaun 15 % di http://bit.ly/1kdPjU2. Perlu diingatkan tempoh promosi ini berlangsung sekarang dan akan berakhir pada 31 Mac 2014.Jadi cepat-cepat buat keputusan bijak.

Berbalik kita kepada cerita saya tadi iaitu kisah dua si dia.Selesainya proses cukai jalan dan memperbaharui insuran saya ada lagi cabaran menanti.

Si dia yang satu lagi telah mencabar saya untuk lebih serius dalam perhubungan.Si dia minta saya melamar dia dan kami akhir setuju untuk bermula dengan ikatan pertunangan.Pada waktu itu saya sekali lagi bekerja keras siang dan malam untuk mengumpul duit.Pendek kata duit untuk hantaran perkahwinan.

Masa semakin suntuk.Duit yang dikumpul macam susah nak banyak.Tambahan pula Si Dia saya banyak meragam sana dan sini.Orang nak kumpul tapi si dia pula nak minta belanja.Akhirnya tak lama selepas itu Si Dia kereta pertama saya terpaksa dijual.Saya masih sayang namun duit untuk perkahwinan mesti cukup sebelum tempoh berakhir.

Nampaknya rezeki saya untuk kereta pertama tak lama.Selepas setahun berlalu saya kemudiannya mendirikan rumahtangga dengan si dia kedua,Alhamdullilah kami bahagia hingga ke hari ini dan insya Allah ke akhir hayat.

Catatan kaki

Entri ini saya tulis sempena menyahut cabaran Peraduan ‘’Aku Dan Kereta’’ dari RichPlan4U di blog Salam Media.

Buat maklumat semua Richplan4u merupakan syarikat pengurusan plan insuran yang bertauliah.Syarikat ini sedang membuat promosi gempak dengan potongan diskaun 15 % sehingga hujung Mac 2014.Maklumat lanjut sila layari web ini  http://richplan4u.com/v1/


Provide us the necessary information, we will advise you on the coverage and premium amount, make payment via cash deposit and wait for us to send you your policy. Simple as that.-Richplan4u

Percutian Di Negeri Bawah Bayu 2014 (2)

Seperti yang diwar-warkan dalam perancangan dalam siri 1 maka saya memulakan percutian di Negeri Bawah Bayu dengan bersantai di pulau Manukan.

 

Perjalanan bermula dengan check out di hotel Comfort dekat Putatan.

 

Sarapan pagi kami mulakan dengan makanan yang KB  beli di kawasan belakang  hotel tersebut.Kami tak makan dekat restoran kerana nak jimat masa dan belanja.

Aiseyman!Mau jimat pada tempat yang patut.Lagipun membeli makanan di restoran orang Islam lebih yakin dan tanpa was-was.

 

 

1)Jesselton Point

Kawasan ini merupakan terminal atau pengkalan ke mana-mana pulau yang ada di kawasan KK.Tempat memang menarik dan jika nak melawat Sabah, Jeselton jangan dilupakan.Kalau tak pergi pulau pun boleh jalan-jalan di kawasan persekitarannya.Ada banyak tempat makan dan kawasan futsal pun ada.Pelik tetapi benar.Ya.Jika nak ke pulau boleh ambik tiket kaunter bahagian dalam.Kami guna perkhidmatan Borneo Ferry Tour & Travel.Ada banyak lagi.Saya sarankan guna Sea Request kerana perkhidmatan mereka jauh lebih baik daripada yang lain.Biasanya beli tiket tambang pergi dan balik.

 

 

Kembara Negeri Di Bawah Bayu ( siri 2)

beli tiket nak ke pulau

2)Pulau Manukan

Perjalanan dari  Jesselton Point ke Pulau Manukan menggunakan bot laju mengambil masa kurang 30 minit.Kami memulakan perjalanan jam 10 pagi.Memang seronok guna bot.Perlu diingatkan guna vest keselamatan walaupun kalian pandai berenang.Wah! Sampai di pulau memang mengujakan.Air laut kehijauan.Pantai putih bersih berlatarbelakangkan rimbunan pokok yang menghijau.Kami dikenakan bayaran RM3.00 seorang untuk orang dewasa dan bagi manusia yang berumur kurang 18 tahun cuma RM1.00 sahaja.Aktiviti yang seterusnya mandi manda.Tak akan itupun saya mau ceritakan.

 

 

 

3)Hotel Winner

Balik dari pulau sekitar jam 2 petang.Memang letih kerana asyik berenang dan berjemur.Jadi langkah terbaik ialah cari tempat menginap.Kami memilih Hotel Winner yang biasa-biasa sahaja tu.Hotel ini betul-betul berada di kawasan bandar KK.Tentulah memudahkan kami bergerak walaupun tidak menggunakan kenderaan.Ringkasnya memang berpuas hati memilih hotel ini.Ada Wifi namun agak perlahan.Biasalah barang yang dikongsikan ramai-ramai.

 

 

Kembara Negeri Di Bawah Bayu ( siri 2)

posing kat luar hotel

 

4)I Love 3 Rasa Seafood

Pada malam harinya kami mencari tempat untuk makan makanan laut.Lokasi terletak berhampiran laut di KK Waterfront.Di sini kalian boleh pilih apa sahaja yang dimahukan baik ikan segar,udang,sotong dan pelbagai sayuran.Naik rambang mata untuk memilihnya.Anak saya termuntah-muntah akibat makan terlalu kenyang.Rasa memang sedap tak terkata.Harga memang berpatutan.Maaf gambar tak ambik kerana masalah teknikal kamera.

 

 

 

[Catatan kaki]

Setelah kekenyangan dan keletihan maka saya tak sempat pula buat blogwalking ke atas blog kawan-kawan.Sibuk bercuti katakan.Esok hari kami merancang untuk ke satu tempat menarik iaitu Kundasang.Orang kata tempat tu cuaca agak sejuk.Apa lagi tidur awal dan dapatkan rehat secukupnya.

 

ps: Mungkin ada pembaca yang pernah membaca entri ini.Ya, saya tulis dalam blog  yang satu lagi.

 

p.s.s :Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa lagi untuk singgah di-----> Portal Ilmu

Misi Mencari Duit Online Tetap Diteruskan

Misi mencari duit online amat mencabar sekali.Ada yang bertahun-tahun memburu dan melabur duit dan masa untuk misi tersebut.Namun kejayaan belum juga kunjung tiba.Ternyata ada juga yang kecundang dan kecewa dipertengahan jalan.

 

Sebagai seorang blogger saya adalah diantara golongan ini.Mungkin dikalangan ratusan ribu blogger seluruh dunia yang mempunyai misi yang sama.

 

Persoalannya kini adakah saya akan berhenti dan mengangkat kain putih tanda sudah surrender..Jawapan memang tidak kerana dunia blogging bukan digerakkan kerana duit sahaja.Lebih dari itu.Soal minat dan prinsip hidup.

 

Saya ada prinsip yang saya kenal sejak dari kecil iaitu seorang yang degil dan punyai pendirian yang amat kukuh.Jika hendakkan sesuatu saya berusaha sedaya upaya tanpa kenal letih dan putus asa.

 

Dengan prinsip inilah saya terapkan untuk menjalankan misi mencari duit online melalui medium blog.Soal dapat atau tidak saya letakkan pada tempat yang kedua.Sebabnya dengan izin Allah SWT dan usaha yang konsisten saya percaya boleh berjaya.

 

Mungkin ada yang terfikir apakah usaha yang telah saya lakukan dalam misi mencari duit online.Usaha utama adalah promosi berterusan  tentang portal ilmu.Dalam portal ilmu ini saya telah menghimpunkan banyak produk ilmu untuk dijual.Terus terang untuk dijual secara promosi.Ada promosi baru orang tahu kewujudannya.

 

 

Portal Ilmu  e buku

 

SILA KLIK SINI UNTUK MENGETAHUI PORTAL ILMU

 

Jika sebelum ini usaha promosi banyak dilakukan melalui Facebook dan aktiviti blogwalking,kini saya cuba menggunakan teknik SEO supaya berada pada halaman utama carian Google.

 

Sebut tentang blogwalking pastinya saya akan terkenang kakiblog.my.Domain ini telah digantung dan saya terpaksa mencari domain baru sebagai pengganti.Ianya akan mengambil masa kerana tuntutan kewangan yang belum mengizinkan.

 

Atas desakan kewangan saya terus berfikir secara ligat untuk mendapatkan duit online.Ada banyak cara.Antaranya pengiklanan,advertorial,affialiate,dropship dan banyak lagi.

 

Kalau dah banyak cara macam tu mengapa saya dan juga anda ada yang belum benar-benar berjaya meraih pendapatan.

 

Jawapan mudah ialah saya atau anda belum cukup usaha.Andainya ada skala 1 sehingga 10 maka usaha saya dan mungkin anda masih pada skala 2.

 

Ayuh.Bangkit dari sifat lemah dan kurang motivasi.Fikirkan boleh dan tetapkan fokus minda untuk berjaya.Hanya minda yang berjaya memungkinkan tindakan cara orang berjaya.

 

‘pray hard but works smart as possible you can.Believe inner power is no limitation with Allah SWT permission.’

 

 

[Catatan kaki]


Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa lagi untuk singgah di --------> Portal Ilmu

Percutian Di Negeri Bawah Bayu 2014 (1)

Alhamdullillah.Saya sudah selamat sampai di Kota Kinabalu  untuk menjalankan misi Percutian Di Negeri Bawah Bayu  2014.Meskipun bukan kali pertama saya menjejak kaki di KK namun perasaaan saya memang teruja bercampur baur gembira.

 

 

IMG_2411

 

Misi kembara pada kali ini bersama 5 ahli keluarga.Pendek kata percutian keluarga yang telah dirancang agak lama.Kebetulan penerbangan pula ditaja menggunakan Air Asia dengan pakej murah.Terima kasih kepada Airasia kerana memyediakan perkhidmatan yang murah dan memuaskan hati.

 

 

Berikut ialah kronologi yang saya rakamkan menggunakan hasil tulisan dalam entri ini.Ada gambar namun tak banyak kerana saya guna telefon bimbit yang bukan telepon pintar.Adapun kamera digital bateri pula belum lagi beli.Kronologi peristiwa ini berlangsung pada 20 Februari 2014.Jom kita baca catatan blogger ketika misi Percutian Di Negeri Bawah Bayu 2014

 

A)Lapangan Terbang Antarabangsa  Kuching

Penerbangan kami pada 8.30 malam.Hujan renyai-renyai menyebabkan suhu agak sejuk.Keadaan di lapangan terbang agak sesak dengan penumpang yang nak ke destinasi masing-masing.Sewaktu masuk ke pintu balai berlepas pemeriksaan agak ketat.Tali pinggang terpaksa dibuka.Laptop pun dikeluarkan dari beg sebelum untuk diimbas dalam mesin pengimbas.

 

 

B)Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu

Penerbangan ke KK mengambil masa 1 jam 20 minit seperti yang diumumkan oleh pramugari  Air Asia yang cantik molek.Masa sebenarnya lebih lama kerana kami terpaksa berbaris panjang sama ada di kaunter Air Asia maupun kaunter Imigresen.Sebab itu kami betul-betul sampai di KK jam 10 malam.Cuaca baik.Cuma dalam kapal terbang sahaja agak bergoyang kerana menurut juruterbang cuaca agak buruk sedikit.

 

 

c)Putatan

 

Sesudah sampai di KK kami dibawa oleh kenalan isteri KB untuk menginap di Hotel Comfort dekat Putatan.Jam dah menunjukkan pukul 11 malam.Sepatutnya kami boleh bertolak awal namun pihak mereka tersangkut dekat kesesakan jalan raya.Ada sekatan jalan raya oleh pihak polis.Oleh kerana hotel sudah ditempah maka kami cuma perlu check in sahaja.Itulah kelebihan jika ada pihak yang menguruskannya lebih awal.Jika berminat untuk menempah hotel tersebut boleh hubungi di talian 088-734 661 atau email sahaja ke comforthotel2010@hotmail.com

 

 

Esok hari sudah merancang untuk ke pulau Manukan.Jadi sampai di sini dulu dan rehat seketika bagi mengumpul tenaga untuk menghadapi aktiviti lebih mencabar. Misi Kembara Negeri Bawah Bayu 2014 dalam akan bersambung semula selepas ini

 

 

Diubahsuai dari www.kakiblog.my

 

[Catatan kaki]


Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa lagi untuk singgah di --------> Portal Ilmu

Kehilangan Kakiblog.my Masih Misteri

Maafkan saya.Entri ini tidak ada kaitan langsung dengan pesawat MH370 yang masih misteri ketika ini.Misteri kerana belum lagi dapat ditemukan di mana ia berada sejak kehilangannya seminggu yang lalu.

 

 

avatar

 

Berbalik ke misteri kehilangan kakiblog.my bukan sesuatu yang sukar untuk dijelaskan.Sehari selepas pengumuman pemenang contest SEO Muslim Niaga blog saya tu telah suspended oleh pihak penyedia hosting.

 

Setelah menyedari blog tersebut bermasalah ,saya terus menghubungi pihak berkenaan untuk meminta penjelasan.Berikut ialah bukti apa yang beliau katakan kepada saya.

 

me

 

Buat masa terdekat ini saya redha sahaja kerana ‘misteri RM’ saya belum cukup kuat untuk mengatasinya.

 

Namun begitu hasil daripada blog tersebut saya telah berjaya mengumpul modal untuk membina satu lagi blog yang khusus untuk e-book.Saya komersialkan blog ini dengan tagline Portal Ilmu.

 

Portal Ilmu  e buku

 

Secara tidak disangka  kakiblog.my pula kena suspended pada hari yang sama pelancaran Portal Ilmu.Saya hampir kecewa namun sedar bahawa ia mungkin ada hikmah yang tersembunyi.

 

Sehingga ke hari ini saya masih sayang untuk terus berhenti menggunakan kakiblog.my.Apa-apapun saya akan melancarkan satu lagi domain yang lebih unik dan menarik.

 

Hati dan perasaan masih teruja untuk menggunakan platform Wordpress meskipun platform Blogger semakin baik dari hari ke sehari.Buat masa sekarang sabar sahaja dulu.

 

Mengimbau kenangan bersama kakiblog.my saya banyak belajar ilmu blogging tentang wordpress.Ternyata wordpress lebih mudah dan meyeronokkan.Banyak plugin yang user friendly.

 

Saya amat bernasib baik kerana kebanyakan entri dalam blog tersebut saya simpan secara offline.Saya ada salinan yang mungkin berguna untuk diterbitkan semula jika ada blog dan domain serta hosting yang baru nanti.

 

Kepada para pembaca dan rakan-rakan blogger yang pernah singgah di kakiblog.my mungkin akan rasa kehilangannya dalam dunia blog.Namun jangan risau kerana penulisan saya hampir sama dalam blog Portal Infomasi dan Portal Ilmu.Ada masa boleh singgah dekat kedua portal tersebut.

 

Dalam masa terdekat ini saya akan menulis seperti biasa melalui blog-blog yang saya nyatakan tadi.Cuma kali ini tidak menggunakan gelaran KB kerana kakiblog.my masih misteri.

 

 

Catatan kaki

 

Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa lagi untuk singgah di ---->Portal Ilmu

Emosi Waris Penumpang MH370 Dari China Mulai Tenang

Emosi waris dan anggota keluarga penumpang Penerbangan MH370 warganegara China yang ditempatkan di Hotel Cyberview Resort & Spa sejak Selasa lalu, kini dikatakan mulai tenang selepas mendengar pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung perkembangan terbaharu operasi mencari yang memasuki fasa baharu, petang Sabtu.

 

 

mh370-1

 


Seorang pegawai Malaysia Airlines (MAS) yang enggan dikenali berkata, lebih kurang 30 anggota keluarga penumpang terbabit dibawa ke sebuah bilik di hotel berkenaan pada pukul 2 petang semalam, untuk mendengar siaran langsung pengumuman Najib melalui televisyen mengenai perkembangan kes kehilangan pesawat itu.

 


Emosi anggota keluarga berkenaan dilaporkan tidak stabil pada hari pertama mereka tiba di Malaysia dan ada di kalangan mereka kelihatan murung dan ada yang menangis.
Katanya setiap keluarga penumpang pesawat warga China itu dijaga dua pegawai Malaysia Airlines dan pihak pengurusan juga membuka bilik rawatan sepanjang mereka berada di hotel itu.

 


Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, berdasarkan maklumat terkini, pesawat yang dikesan radar utama Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pada Sabtu lalu disahkan pesawat MH370 yang berpatah balik, dan menghala ke Pantai Barat Semenanjung Malaysia sebelum bergerak ke arah barat laut.

 

 

Pesawat yang membawa 239 penumpang termasuk kru penerbangan itu dilaporkan hilang pada awal pagi 8 Mac lepas.

 

 

Sumber dari BERNAMA

 

[Catatan kaki]

 

Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa lagi untuk singgah di --------> Portal Ilmu

Pencarian MH370 Diperluaskan

mh370

 

Usaha mencari pesawat MH370 yang hilang sejak Sabtu lepas terus dipergiatkan dan kini diperluaskan sehingga ke Lautan Hindi, meskipun kemungkinan untuk menyelamat semakin tipis.


Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memberi jaminan bahawa kerajaan tidak akan menoleh ke belakang dalam usaha pencarian itu supaya perkembangan baharu dapat disampaikan kepada anggota keluarga yang terlibat.


"Saya sendiri susah nak berdepan dengan keluarga terlibat, lebih-lebih lagi tiada maklumat dan perkembangan yang boleh dimaklumkan kepada mereka," katanya pada sidang media harian mengenai perkembangan kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 di sini, Jumaat.


Ditanya mengapa kawasan pencarian diperluas, Hishammuddin berkata: "Kami tidak menemui pesawat itu dalam kawasan yang diliputi."

Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan berkata pasukan mencari dan menyelamat (SAR) bersama-sama dengan rakan antarabangsa kini menggiatkan pencarian itu di bahagian timur Laut China Selatan serta di Lautan Hindi.


"(Ia adalah satu) perkembangan normal (untuk memperluaskan kawasan pencarian). Untuk kawasan berkenaan (yang diliputi kini), kami belum menemui apa-apa, kami meningkatkannya dari semasa ke semasa...buat masa ini, secara harian," kata beliau.
Sebelum ini, operasi SAR memberi tumpuan kepada dua kawasan iaitu Selat Melaka dan Laut China Selatan.


Hishammuddin berkata Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) dan Lembaga Keselamatan Pengangkutan Nasional (NTSB), yang membantu menganalisis data kasar daripada pihak ketenteraan, memberitahu bahawa Malaysia telah membuat keputusan yang betul untuk memberi tumpuan kepada kedua-dua kawasan itu.


Menjawab soalan mengenai kebanjiran maklumat yang bercanggah mengenai insiden itu sejak hari pertama kejadian, Hishammuddin menegaskan pihak berkuasa Malaysia akan hanya mengeluarkan maklumat yang boleh dipercayai.


"Maklumat (bercanggah) itu bukannya datang daripada kami tetapi daripada spekulasi. Sebab itulah kami mengadakan sidang akhbar setiap hari untuk menyangkalnya," kata beliau.


Sambil memberi contoh mengenai laporan berita berhubung satelit China yang didakwa merakam kemungkinan imej serpihan di Laut China Selatan, beliau berkata perkara itu bukan sahaja disangkal oleh Malaysia malah kerajaan China juga.

"(Ia adalah satu) perkembangan normal (untuk memperluaskan kawasan pencarian). Untuk kawasan berkenaan (yang diliputi kini), kami belum menemui apa-apa, kami meningkatkannya dari semasa ke semasa...buat masa ini, secara harian," kata Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan.


Sebelum ini, operasi mencari dan menyelamat (SAR) memberi tumpuan kepada dua kawasan iaitu Selat Melaka dan Laut China Selatan.


Hishammuddin berkata Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) dan Lembaga Keselamatan Pengangkutan Nasional (NTSB), yang membantu menganalisis data kasar daripada pihak ketenteraan, memberitahu bahawa Malaysia telah membuat keputusan yang betul untuk memberi tumpuan kepada kedua-dua kawasan itu.


Menjawab soalan mengenai kebanjiran maklumat yang bercanggah mengenai insiden itu sejak hari pertama kejadian, Hishammuddin menegaskan pihak berkuasa Malaysia akan hanya mengeluarkan maklumat yang boleh dipercayai.


"Maklumat (bercanggah) itu bukannya datang daripada kami tetapi daripada spekulasi. Sebab itulah kami mengadakan sidang akhbar setiap hari untuk menyangkalnya," kata beliau.
Sambil memberi contoh mengenai laporan berita berhubung satelit China yang didakwa merakam kemungkinan imej serpihan di Laut China Selatan, beliau berkata perkara itu bukan sahaja disangkal oleh Malaysia malah kerajaan China juga.


Dalam pada itu, Hishammuddin menyatakan rasa terharunya dengan sokongan padu rakyat Malaysia, selain bantuan daripada pelbagai negara dengan peralatan yang canggih.


"Bagi saya, itu memberi semangat untuk teruskan usaha mencari sehingga dapat maklumkan kepada keluarga perkembangan yang lebih positif," katanya.


Hishammuddin berkata 57 kapal dan 48 pesawat dari 13 negara kini terlibat dalam operasi SAR pesawat itu, yang hilang setelah sejam berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 12.41 pagi pada 8 Mac lepas, semasa menuju ke Beijing.


Turut memberi jaminan untuk tidak berputus asa dalam usaha pencarian itu ialah Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) Datuk Azharuddin Abdul Rahman dan Ketua Pegawai Eksekutif MAS Ahmad Jauhari Yahya.


Azharuddin berkata pihaknya akan terus mencari pesawat itu dengan menggunakan apa sahaja kaedah, apatah lagi usaha itu turut menerima bantuan daripada pakar antarabangsa termasuk Amerika Syarikat dan United Kingdom.


Ahmad Jauhari pula berkata: "Warga MAS masih tabah untuk menolong waris para penumpang dan anak kapal. Tak pernah berputus asa dan akan lebihkan pertolongan kepada waris penumpang dan anak kapal."


Hishammuddin juga memberi jaminan untuk menjaga kebajikan keluarga penumpang termasuk yang berada di China, di mana beliau berhubung setiap hari dengan para pemimpin China manakala MAS pula menghantar kira-kira 100 pekerjanya ke China untuk tujuan itu.

 


**sumber dipetik dari : BERNAMA

 

 

[Catatan kaki]

 

Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa lagi untuk singgah di -----> Portal Ilmu

Blog Kena ‘Suspended’

Waduh!Blog kesayangan saya bermasalah lagi.Pada kali ini kena suspended berikutan penggunaan terlalu tinggi plug in wordpress yang tidak tersusun.Itu yang diterangkan oleh pihak admin penyedia hosting.

 

This Account Has Been Suspended

 

Beliau sudah menghubungi pihak data centre untuk membetulkan keadaan.Namun pihak mereka belum berjaya mengatasinya.Ada satu penyelesaian yang dicadangkan iaitu menukar hosting baru sekiranya masih mahu menggunakan platform Wordpress.

 

Keputusan belum lagi saya buat memandangkan saya perlukan masa untuk mencari penyelesaian terbaik.Dalam masa terdekat ini saya berpendapat tak kisah dulu kehilangan blog kesayangan.Mungkin ada hikmah yang bakal diterjermahkan nanti.

 

Secara kebetulan juga saya tengah sibuk setupkan satu lagi blog yang mengkhusus kepada ebook.Pendek kata niche untuk info berkaitan ebook.Kalian boleh semak di SINI.Matlamat utama untuk mengetengahkan pasaran ebook di kalangan para pembaca online.

 

Berbalik kita kepada blog yang kena suspended tadi.Blog kakiblog.my agak menarik kerana niche lebih kepada dunia blogging.Namun potensi untuk pembaca organik agak terhad kerana tidak semua berminat dengan dunia blogging.

 

Sebagai seorang blogger blog tersebut memudahkan saya membuat operasi blogwalking dalam kalangan komuniti Wordpress.Selain sistem plug in yang amat mudah, wordpress telah mendedahkan saya dalam dunia SEO.Tentunya rasa sayang untuk memadamkan jenama kakiblog meskipun belum menghasilkan pendapatan kencang.

 

Biar masa yang menentukannya.Soal lama atau cepat bukan lagi persoalannya.Perkara lebih penting aktiviti blogging saya terus berjalan lancar tanpa ada gangguan yang seumpamnya.

 

Dalam masa yang terdekat ini saya akan lebih fokus untuk blog ebook dan blog info dan personal ini.Insya Allah jika ada rezeki akan kembali ke dunia wordpress dengan lebih aggresif melalui pembelian domain,theme,hosting dan sistem yang lebih power.

 

Semua ini bakal menjadi kenyataan jika perancangan yang lebih komprensif dilakukan.Apa yang perlu sekarang ini guna kuasa tindakan dalam landasan yang betul.Jika tidak usaha boleh jadi sia-sia dan perjalanan kejayaan tidak akan keman-mana.

 

 

[Catatan kaki]

 

Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa untuk singgah di-------> Portal Ilmu

5 Sebab Tewas Dalam Contest SEO Muslim Niaga

kontest seo muslim niaga

 

Keputusan Contest SEO Muslim Niaga sudah diketahui umum.Ternyata kakiblog.my tewas dalam merebut tempat dalam halaman utama carian Google.Syukur walaupun tewas, KB telah menang dari segi moral berikutan penambahan dari segi ilmu tentang SEO.

 

Atas sebab ketewasan tersebut KB segera membuat bedah siasat untuk mencari punca sebenarnya.Perlu diingatkan bahawa KB baru belajar ilmu SEO dan jika ada percanggahan fakta tentang kupasan ini sila nyatakan segera dalam ruangan komen nanti.Tujuannya supaya ada pencerahan minda kepada KB sendiri dan para blogger yang menjadi pembaca blog ini.

 

Menurut kupasan KB yang cetek ilmu SEO ini,ada 5 sebab mengapa kakiblog tidak berada pada halaman utama dalam persaingan  kata kunci Muslim Niaga.

 

1.Blog domain .my

Sebelum ini ada sahabat blogger yang menyuarakan pandangan bahawa domain.my lemah dalam persaingan berbanding blogspot dan domain.com.Kini memang ada benarnya kerana kakiblog.my gagal bersaing untuk berada pada halaman utama Google.KB tersilap percaturan kerana tidak menggunakan blogspot dan com walaupun KB ada memiliki blog domain tersebut.

 

2.Signal Google Plus

Blog yang berjaya dalam contest SEO mempunyai rangkaian Google Plus beribu-ribu.Kalau boleh cecah ratus ribu supaya signal dari media sosial ini kuat dan kukuh.Secara logiknya Google Plus adalah keluarga Google.Jadi kelebihan alogaritma SEO memang datangnya dari media sosial ini.Kakiblog.my cuma ada berpuluh sahaja kawan dalam Google Plus.Mana cukup wei!

 

3.Anchor keyword onpage

Memang ada KB buat benda ini dalam entri kontest dan entri pelampung yang lain.Ternyata belum cukup kerana KB tak cukup rajin untuk menanam benda tersebut dalam blog sokongan yang lain.Kini KB baru sedar mengapa contest SEO perlu dilakukan selama sebulan supaya bagi masa untuk kita buat kerja yang sepatutnya.

 

4.Keyword offpage social bookmarking

Ini juga satu kesilapan buat KB kerana buat kerja separuh jalan.KB tak fokus dan asyik berangan untuk berada halaman utama sahaja.Akhirnya kuasa tarikan minda belum menjadi dalam soal-soal SEO.Nasi sudah menjadi bubur dan tak perlu dikesali lagi kerana perjuangan dalam ilmu SEO belum lagi berakhir.

 

5.Kekerapan setting dan kemaskini blog

Antara kelemahan KB dalam blogging ini ialah suka buat benda try and error.Ketika berlangsungnya contest SEO Muslim Niaga KB telah menukar setting permanent link.Itu satu kesilapan pada masa yang salah.Kesan penukaran setting tersebut SERP entri kontes KB terjejas teruk.Jatuh merudum dan terhempas di laut dalam.

 

Kakiblog.my akhirnya kecundang untuk berada pada halaman utama Google.Namun tidak kecewa kerana ia cumalah kontest tempat menguji kekuatan seo masing-masing.

 

Kesempatan ini KB nak ucapkan tahniah kepada para pemenang dalam setiap kategori.Peserta yang tertewas pula jangan berputus asa untuk mencuba lagi dalam kontest SEO yang lain pula.Dengan khabar ada kontest Aku Dan Kereta anjuran Salam Media.Jom mencuba rezeki kat sana pula.

 

[Catatan kaki]

 

Terima kasih kerana sudi membaca entri ini.Semoga dapat memberi manfaat kepada kalian semua.Apa kata luangkan sedikit masa lagi untuk singgah di --------> Portal Ilmu