google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU 7 Kesan Negatif Pengambilan Gula Berlebihan. | Portal Informasi

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Pengkaji kejayaan manusia

Catatan Popular

7 Kesan Negatif Pengambilan Gula Berlebihan.

 

Salam 1Malaysia,

 

Dulu pernah kecoh seluruh negara apabila kerajaan mengurangkan subsidi gula.Akibatnya harga  gula naik dipasaran.Bukan itu sahaja semua makanan yang ada kaitan dengan gula turut mengalami peningkatan harga.

 

Sebagai orang yang berusaha untuk menjaga kesihatan saya beranggapan kenaikan harga gula adalah satu hikmah yang wajar kita syukuri seadanya.Kata orang tambah manis dalam senyuman tetapi kurangkan manis dalam minuman.”

 

Ada 7 kesan negatif pengambilan gula kepada manusia.

 

1.Kegemukan

 

Masalah obesiti atau kegemukan bukan perkara baru lagi dalam masyarakat hari ini.Terutamanya kepada mereka yang suka makanan manis namun gaya hidup kurang aktif.Gula yang diambil berlebihan akan bertukar menjadi lemak dalam badan.

 

2.Tekanan darah tinggi

 

Bila dah gemuk maka lemak banyak dalam badan.Jantung terpaksa bekerja keras kerana saluran darah semakin  jauh.Kasihan jantung kerana mengepam darah dengan kuat menyebabkan tekanan darah meningkat.

 

3.Diabetes

 

Keadaan paras gula yang tinggi berlaku kerana pankreas gagal menghasilkan insulin.Gula yang tinggi dalam darah menyebabkan saluran darah tebal dan sempit.Jadi ramailah kaum kerabat penyakit datang bertandang ke badan kita.

 

4.Penyakit jantung

 

Saluran darah yang sempit menyebabkan jantung mengalami kekurangan darah yang beroksigen dan bernutrien.Pengaliran darah yang kurang lancar  ke jantung menyebabkan otot jantung boleh berhenti berfungsi.Kesannya sendiri mau tau la..KO.

 

5.Fungsi imun terjejas

 

Ketika gula terlalu banyak dalam darah maka keupayaan sel-sel darah putih terganggu.Sel-sel ini yang sepatutnya menghalang gangguan virus,bakeria dan mikroorganisma ke sistem antibodi telah lari dari tugas.Akibatnya kita mudah mendapat penyakit.Jadi salah siapa sebenarnya?

 

6.Ketumbuhan tumor.

 

Masalah ini akan menyerang pesakit kanser.Gula yang berlebihan merangsang sel kanser mendapat bekalan  minyak supaya merebak aktif ke seluruh badan,Perlu kita ingatkan bahawa sel kanser sangat suka kepada gula macam tuannya sendiri.

 

7.Osteoporosis

 

Pengambilan gula yang banyak secara berterusan menyebabkan gangguan metabolisme dalam badan.Kepekatan kalsium dan fosforus tulang berkurangan jika ada lebihan sukrosa.Tulang akan reput dan menjadikan kita tua sebelum usia.

 

8.Proses penuaan

 

Radikal bebas yang semakin menjadi akibat pengambilan gula boleh merosak sel-sel badan.Radikal bebas bertindak balas kepada molekul sel-sel tubuh menyebabkan kita cepat tua dan kesihatan terjejas.

 

9.Terlalu aktif

 

Ketidakseimbangan bahan kimia dalam badan berlaku akibat pengambilan gula berlebihan.Badan terpaksa mengeluarkan insulin secara kerap dan keadaan ini memberi kesan jika kandungan gula jatuh mengejut.Seseorang akan lebih aktif dan ganas jika hormon andrelin menguasai badan.

 

Sekilas pandang,

 

Penggambilan gula yang berlebihan membawa mudarat.Gula tidak semestinya dari minuman.Ia datang dari nasi,roti canai,asikrim dan makan ringan yang lain.

 

Awas! Pencegahan jauh lebih baik dari pada pengubatan.Beringat sebelum kena kerana kesihatan terlalu tinggi nilainya.

 

gula.

source: www.google.com

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori bicara niaga dengan judul 7 Kesan Negatif Pengambilan Gula Berlebihan. . Anda boleh bookmark halaman ini dengan URL http://ingathanafi.blogspot.com/2013/10/7-kesan-negatif-pengambilan-gula.html . Terima kasih!
Ditulis oleh: mrhanafi - Monday 7 October 2013