google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU Keputusan yang mengemparkan! | Portal Informasi

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Pengkaji kejayaan manusia

Catatan Popular

Keputusan yang mengemparkan!

 

Assalamualaikum dan selamat sejahtera hendaknya.

Setelah beberapa minggu berblogging secara ‘Try and Error’ dengan blog ini  saya terpaksa mengambil keputusan  yang drastik untuk mencipta blog baru iaitu ingathanafi.blogspot.com.Harapan agar nama blog terbaru itu lebih diingati dan nampak lebih profesional.Sudah tentu saya berimpian untuk ada domain dan hosting sendiri.Jadi ada keseriusan untuk berblogging sepanjang masa.

Selama  2 bulan saya menggunakan jutawanpantun.blogspot.com untuk aktiviti blog.Terdapat 24 entri yang saya karang telah diterbitkan.Malah saya tidak sempat mengetahui data tentang backlink yang saya tinggalkan sewaktu aktiviti blog walking dan pertukaran link.Sudah pasti agak banyak.Dengan blog ini juga saya kerap promosi melalui Facebook dan Tweeter.Pelbagai program affiliate sempat saya sertai termasuk Amazon.com.

Dari segi masa dan tenaga  saya akui memang rugi kerana tidak meneruskan lagi menggunakan blog tersebut.Dalam masa yang sama juga saya mesti bertindak bijak dan matang dalam menentukan hala tuju dalam dunia blog ini.Diakui proses belajar memang perlu pengorbanan..Itulah harga yang saya bayar untuk melalui itu semua.Tranformasi ke blog baru menuntut peluang untuk menerokai dunia blog secara agresif dan tuntas.

Alasan yang kuat untuk tidak bersama blog lama kerana faktor teknikal.Google melaporkan link blog lama banyak yang ‘rosak’.Perkara ini menjejas peluang saya tarik trafik menggunakan SEO.Jadi buat blog barulah jawapnya.

Selain itu blog lama mempunyai niche yang terbatas.Niche pantun dan blog  review kurang memberi motivasi untuk saya berkarya.Saya perlu menulis isi entri berdasarkan keperluan pelawat.Jika tidak blog tersebut tiada nilai komersial.Tiada pelawat menyebabkan kita syok sendiri tulis blog kecuali blog diari peribadi.

Kini saya redha dan menerima hati terbuka dengan apa yang telah berlaku.Saya mahu fokus dan konsisten untuk blog baru.Harapan baru.Cuma yang tak sedapnya memulakan baru langkah-langkah membuat blog.Hikmah yang telah  saya pelajari cukup jelas.Hidup perlukan cabaran,kesulitan,kesukaran dan saat-saat kritikal supaya kita merasakan kita tiada daya langsung melainkan semuanya atas keizinan Allah SWT.Kita mesti ingat Allah SWT dengan berdoa dan beramal ibadat supaya kita lebih dekat kepadaNya.Insya Allah.

Sekian sembang santai kali ini.Mohon permisi.

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori dengan judul Keputusan yang mengemparkan! . Anda boleh bookmark halaman ini dengan URL http://ingathanafi.blogspot.com/2013/01/keputusan-yang-mengemparkan_26.html . Terima kasih!
Ditulis oleh: mrhanafi - Saturday 26 January 2013

6 komentar untuk " Keputusan yang mengemparkan! "

Unknown said...

Salam Maulidul Rasul...

Semoga kejayaan menanti anda.. :D

tehr said...

selamat berjaya, bro
moga2 segera tercapai hasrat untuk berdomain sendiri

mrhanafi said...

Amin..terima kasih atas doa kalian.

mrhanafi said...

terima kasih puan..

Unknown said...

nak lagi senang setting redirect blog lama ke blog baru...

mrhanafi said...

oh macam tu ya...nanti saya belajar buat.