google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU May I Speak English? | Portal Informasi

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Pengkaji kejayaan manusia

Catatan Popular

May I Speak English?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Kisah Saya Dalam Nostalgia Berbahasa Inggeris buat pertama kalinya.

Sekitar tahun 1988 saya merupakan seorang pelajar tahun 6.Kalau tak silap cuti penggal persekolahan.Masa tersebut berada di kampung sepupu yang agak jauh di pendalaman.

Ada seorang budak kampung berkenaan ingin berkenalan. Ketika itu saya memulakan komunikasi bahasa inggeris yang agak pelat dan kelakar.Seingat saya mereka dalam 2 atau 3 orang.Waktu senja dan pastinya muka kami tidak kelihatan dengan jelas.Suasana kampung .Lampu neon yang bergemerlapan seperti di bandar hari ini umpama jauh panggang dari api.

Dengan penuh yakin saya menyebut 'my name is .......(nama glamer kampung) and how are you ? 'Habis sahaja saya bercakap, mereka ketawa berderai-derai bagaikan nak pecah perut.Lantas seorang dari mereka dengan sinis menyatakan 'wow speaking English'..lawa ( sombong) sungguh.Kesannya saya merasakan muka saya terasa 'merah dan padam'.

Akibat peristiwa ini semangat saya untuk berbahasa Inggeris semakin luntur dan tidak bermaya.Masuk sahaja ke sekolah menengah pencapaian saya dalam bahasa Inggeris timbul dan tenggelam.Bahasa mudahnya ada  lulus dan selebihnya gagallah jawapnya.He..he..he.

Setelah sedekad berlalu dan menjejaki alam pekerjaan kemampuan berbahasa omputih saya masih ditakuk lama.Peningkatan tidak begitu ketara sehinggalah pada hari saya bekerja di sebuah syarikat pemprosesan cokelat.Macam kebetulan pulak saya dilantik menjadi Juruteknik Pemprosesan.Syarikat ini secara teorinya mengutamakan  bahasa Inggeris namun praktikalnya seratus peratus bahasa Melayu.Sebab utama golongan majoriti pekerja adalah orang Bumiputera.Cuma tauke besar sahaja bukan bumiputera.

Hampir seminggu bekerja saya sudah diajar selok belok tugas dan hal berkaitan syarikat.Ketika tugas menulis laporan dalam buku kerja sekali lagi saya mencipta kelainan.Apa tidaknya sebelum ini laporan ditulis dalam bahasa Melayu.

Nantikan kisah selanjutnya dalam update blog  yang akan datang...

Selamat membaca.

Sekian.Mohon permisi.Kita sebar dan kita kongsi untuk kebaikan.

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori kisah saya dengan judul May I Speak English? . Anda boleh bookmark halaman ini dengan URL http://ingathanafi.blogspot.com/2013/01/may-i-speak-english.html . Terima kasih!
Ditulis oleh: mrhanafi - Tuesday 29 January 2013

6 komentar untuk " May I Speak English? "

tehr said...

dah agak lama aku tak sebut perkataan lawa yang bermaksud sombong tu

tetiba terkenang pula kisah pengalaman masa kat sarawak

mrhanafi said...

datanglah lagi ke Sarawak.nanti ada kesempatan kita jumpa secara 'live'.

Unknown said...

Salam buat tuan rumah...

May I dropby here.. :D

mrhanafi said...

nanti saya berkunjung balik

Unknown said...

sepas ni kita cakap bahasa thai plak..
Assalamualaikum..Terima kasih sharing..

| Collagen Powder | Set Kecantikan/Kesuburan | ESP – Soy Protein Isolate Powder | GLA Complex | Omega Guard | Vita-E Complex | B-Complex | Vita-Lea | Alfalfa Complex | OsteMatrix | VIVIX | Vita-Lea for Children | Chewable Vita-C 100mg | Zinc Complex | Lecithin | Nutriferon | Meal Shakes | Set Penyusuan 3M |

Visit Me : | Kembara Anak Timur |

mrhanafi said...

boleh apa salahnya ...kalau mampu berbuat demikian..boleh terjah blog orang di thailand