google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU 4 Sebab Mengapa Mesti Kita Bekerja | Portal Informasi

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Pengkaji kejayaan manusia

Catatan Popular

4 Sebab Mengapa Mesti Kita Bekerja

Setiap makhluk yang bernyawa diberi rezeki masing-masing.Konsep rezeki sangat luas.Namun kita khususkan kepada soal duit dalam entri ini.Dengan bekerja kita mendapat duit untuk menampung keperluan hidup.

 

Terdapat 4 sebab mengapa kita bekerja.Tidak kira kerja makan gaji,berniaga atau apa sahaja pekerjaan yang halal.Janji menghasilkan duit.

 

 

is

                                 credit picture to www.ask.com

1)Jaminan nafkah kehidupan

 

Dengan adanya pekerjaan kita mendapat upah yang diberi dalam bentuk wang ringgit bagi membeli segala keperluan hidup .Kita tidak perlu bergantung harap kepada orang lain.Hidup kita lebih bermaruah.Hidup orang yang tidak bekerja pula boleh melarat sehingga terpaksa menagih simpati orang lain.Maka dengan bekerja menjadi jaminan untuk kita menampung kehidupan.Lainlah untuk mereka yang sudah mencapai tahap financial freedom.Hidup untuk dinikamati tanpa perlu bekerja.

 

2)Status dan pengiktirafan

 

Pada dasarnya manusia suka dipandang mulia baik secara langsung atau sebaliknya.Pekerjaan yang baik akan meningkatkan status seseorang.Sebaliknya seseorang yang tiada pekerjaan akan dipandang serong dan hina oleh masyarakat.Bagi mengelakkan stigma begini kebanyakkan kita terpaksa bekerja keras untuk mendapat pekerjaan yang baik dan tinggi statusnya.Contohnya seseorang perlu belajar hingga ke peringkat tertinggi bagi memastikan boleh bersaing dalam pasaran kerja.

 

3)Meningkatkan self-esteem

 

Self-estem adalah keyakinan diri.Satu istilah yang menggambarkan kebolehpercayaan kepada diri sendiri.Orang yang tidak ada pekerjaan akan mengalami rasa rendah diri,terpinggir dan konflik emosi.Hidup dalam tekanan begini memang memudaratkan kesihatan.Jadi  bekerja sahaja boleh meningkatkan self-esteem.Menukar rasa rendah diri kepada keyakinan diri yang tinggi untuk berhadapan dengan masyarakat.Besarnya pengaruh pekerjaan dalam hidup kita terutama yang melibatkan self-esteem.

 

4)Tuntutan agama

 

Agama menuntut penganutnya memandang serius soal mencari rezeki.Orang bekerja jauh lebih baik daripada orang yang hanya duduk berzikir dalam masjid.Hanya dengan bekerja mencari rezeki halal kita diberi ganjaran pahala.Tuntutan bekerja lebih berat kepada orang yang sudah berkeluarga.Mencari rezeki untuk menyara anak isteri.Mencukupkan keperluan asas.Orang bujang pula bekerja demi membalas pengorbanan ibu bapa.Ini kerana menjaga kebajikan orang tua sudah terpikul ke bahu anaknya terutama anak lelaki.Pendek kata bekerja meningkatkan syiar agama.Dengan bekerja boleh menjarakkan kemiskinan dalam hidup.Dikhuatiri kemiskinan itu menjatuhkan seseorang lembah kekufuran.

 

Sekilas pandang,

 

Maklumat tersebut saya petik dari sebuah buku Memimpin Diri Sendiri hasil tulisan Ahmad Zabidi Abdul Razak.Saya mengolah dengan memaksimakan ayat sendiri namun  mengekalkan isi utama supaya tidak tersasar jauh.

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori motivasi diri dengan judul 4 Sebab Mengapa Mesti Kita Bekerja . Anda boleh bookmark halaman ini dengan URL http://ingathanafi.blogspot.com/2013/05/4-sebab-mengapa-mesti-kita-bekerja.html . Terima kasih!
Ditulis oleh: mrhanafi - Friday 17 May 2013