google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU Mesti Baca! Jika Sayangkan Jantung Anda (I) | Portal Informasi

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Pengkaji kejayaan manusia

Catatan Popular

Mesti Baca! Jika Sayangkan Jantung Anda (I)

 

Jantung adalah organ terpenting dalam tubuh badan manusia.Ia berfungsi untuk mengepam darah ke seluruh tubuh badan setiap hari tanpa henti.Jika jantung kita sudah berhenti bergedup maka bersedialah  untuk pergi ke alam yang tiada Facebook,Tweeter atau blog.Pendek cerita alam kematian.

 

images

                                         kredit gambar kepada http://harianislam.com

Salam 1Malaysia,

 

Ada 4 jenis masalah jantung.Kalau jantung pisang tak akan ada masalah punya.

 

1.Penyakit injap jantung

Kita ada 4 injap jantung yang sudah sempurna ketika lahir.Namun injap ini boleh menjadi bocor atau sempit kerana penyakit rheumatik fever.Dikhabarkan penyakit ini kerap berlaku di 1Malaysia Malaysia.

 

2.Penyakit jantung kongenital

Ia sering berlaku semasa kelahiran di mana dinding jantung tidak tertutup dengan sempurna.Istilah yang biasa kita dengar ialah jantung berlubang.Sahabat karib saya sendiri ada mengidap jantung berlubang.Kini sahabat saya sudah pencen ilat dan cuma duduk kat rumah sahaja.

 

3.Penyakit otot jantung (kardiomiopati)

Otot-otot jantung telah rosak kerana darah tinggi,serangan virus dan ada juga setengah kes yang tidak diketahui.Kesan daripada kerosakan otot jantung ini,darah tidak dapat dipam dengan sempurna atau tergendala.

 

4.Gangguan degupan jantung

Jantung yang bergedup terlalu perlahan atau terlalu laju akan menyebabkan pesakit pengsan,pening kepala dan dada berdebar-debar.Ada setengah kes gangguan begini telah membawa pesakit ucap selamat tinggal kepada kita.Punca dikatakan kerosakan rentak otot jantung akibat kecelaruan hormon dan sistem saraf.

 

5.Penyakit jantung koronari

Ianya berlaku akibat penyempitan pembuluh darah (koronari) .Penyempitan pembuluh koronari memaksa jantung bekerja lebih masa keras sehingga kehilangan banyak tenaga.Apabila jantung sudah letih ia akan terus berhenti menyebab pesakit mati mengejut.Ada juga kes pesakit akan sakit dada,sesak nafas dan berpeluh sekiranya jantung masih berdenyut dengan perlahan.Punca penyempitan pembuluh darah akibat lemak dan kolestrol dalam darah yang melekat kepada dinding pembuluh darah.Jadi dindingnya akan semakin tebal dan sempit menyebabkan aliran darah ke jantung akan kurang lancar.

 

Sekilas pandang,

Informasi ini saya temui dalam buku diari Islamiah 2001.Ada banyak lagi fakta dan informasi yang penting.Insya Allah entri ini bersambung ke bahagian II.

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori bicara kesihatan dengan judul Mesti Baca! Jika Sayangkan Jantung Anda (I) . Anda boleh bookmark halaman ini dengan URL http://ingathanafi.blogspot.com/2013/05/mesti-baca-jika-sayangkan-jantung-anda-i.html . Terima kasih!
Ditulis oleh: mrhanafi - Saturday 25 May 2013