google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU Mengapa Penceraian Berlaku? | Portal Informasi

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Pengkaji kejayaan manusia

Catatan Popular

Mengapa Penceraian Berlaku?

 

Encik Fairuz (bukan nama sebenar) merupakan seorang kakitangan swasta yang bekerja di ibukota. Telah mendirikan rumahtangga bersama insan tersayangnya iaitu Zaqiah (bukan nama sebenar) selama dua tahun.

 

Puan Zaqiah juga bekerja sebagai pembantu pegawai di salah-sebuah jabatan kerajaan di Putrajaya.

 

Hari-hari mereka berlalu seperti biasa. Akan tetapi, semakin lama mereka berkahwin, semakin hilang rasa ‘kemanisan’ hidup berumahtangga. Masing-masing mula sibuk dengan tugasan harian masing-masing.

 

Encik Fairuz sentiasa sibuk mencapai cita-cita membina kerjaya manakala Puan Zaqiah sibuk dengan urusan rumahtangga. Hanya Puan Zaqiah yang nampaknya ambil berat urusan rumahtangga disamping dalam masa yang sama perlu menggalas tanggungjawab di pejabat.

 

Pulang sahaja ke rumah, Encik Fairuz akan terus duduk depan TV, sambil berkain sarungnya dan duduk terlepak. Yang dia tahu perut mesti kenyang.

 

Mereka berdua sering bergaduh dan sudah mula tidak sehaluan dalam memberi pendapat. Sering bertengkar dan masing-masing mempertahankan ego masing-masing.

 

Lama-kelamaan akibat tidak tertahan lagi segala luka dan perasaan yang terpendam dalam hati Zaqiah, Puan Zaqiah telah meminta cerai.

 

Kini rumahtangga mereka diambang kemusnahan.

 

Akibat kurangnya ilmu dalam mengendalikan konflik hubungan rumahtangga, akhirnya perkahwinan mereka berdua tidak mampu bertahan …

 

images

ihsan google image

 

 

Memang agak menakutkan kisah tadi kan? Cuba bayangkan jika ianya terjadi dalam rumahtangga anda.

 

Dalam melayari bahtera rumahtangga, sudah pastinya semua orang inginkan kebahagiaan yang berpanjangan hingga akhir hayat.

 

Akan tetapi, pada hakikatnya, ianya tidaklah semudah yang disangka. Banyak dugaan, cabaran dan ujian yang bakal anda tempuhi di sepanjang perjalanan hidup anda bergelar suami-isteri.

 

Diantara dilema dan dugaan yang terpaksa anda lalui adalah:-

  • Kurang pendedahan dan pengetahuan sejak sebelum berkahwin bagaimana cara berkesan untuk mengendalikan konflik rumahtangga.
  • Anda mula rasakan, anda dan pasangan kini hadir dari dua ‘dunia’ berbeza. Amat sukar untuk memahami pasangan anda. Waktu sebelum berkahwin lain, kini dah kahwin lain pula perangainya.
  • Takut dan gerun rasanya bila melihat kes-kes perceraian dikalangan pasangan suami-isteri kian meningkat. Kalau boleh anda pun taknak la menjadi ‘penyumbang’ kepada statistik kes perceraian tersebut.
  • Tak tahu secara jelas apakah sebenarnya punca-punca yang boleh menyebabkan berlakunya perceraian.
  • Mungkinkah apa yang anda lakukan ataupun kesilapan-kesilapan lampau bersama pasangan anda merupakan punca perceraian yang selama ini anda tidak ketahuinya.
  • Kalau ada masalah rumahtangga, rasa buntu untuk fikirkan jalan penyelesaian terbaik. Patutkah minta bantuan ‘orang ketiga’ seperti rakan-rakan atau ibubapa? Awas! Ini adalah salah-satu punca yang boleh menyebabkan berlakunya perceraian jika anda awal-awal lagi mohon bantuan ‘orang ketiga’ tersebut.

 

Konflik dan pergeseran pendapat antara anda dan pasangan anda jika tidak dibendung serta diambil tindakan terhadapnya dari awal, ianya bakal mengundang kesan buruk dan padah di kemudian hari.

 

Antara kesan langsung yang mungkin anda tidak sedar akan berlaku adalah:-

  • Perasaan saling cinta-mencintai antara anda berdua akan kian pudar lalu akan sampai satu tahap ianya tidak boleh menjadi mekar kembali.
  • Hidup anda akan tertekan hingga boleh mendatangkan kesan terhadap prestasi anda di tempat kerja.
  • Membuatkan anda tidak tenang kerana sering pening kepala akibat terlalu tertekan memikirkan masalah rumahtangga yang tiada jalan penyelesaiannya.
  • Secara tidak sedar, sikap anda yang hanya membiarkan sahaja masalah rumahtangga anda begitu sahaja tanpa usaha menyelesaikannya bakal membuatkan anda sedang menuju ke jalan perceraian secara tidak anda sedari!

 

Sudah tentu anda tidak ingin perkara-perkara di atas terjadi ke atas diri anda.

 

Usah risau, jika anda rasakan sudah buntu untuk mencari jalan bagaimana untuk mengendalikan konflik serta mengelakkan perceraian.

 

Segala keluh-kesah anda bakal ditamatkan dengan…[Sila KLIK gambar]

 

 

99 Punca Perceraian Di Malaysia

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori jom niaga dengan judul Mengapa Penceraian Berlaku? . Anda boleh bookmark halaman ini dengan URL http://ingathanafi.blogspot.com/2013/11/mengapa-penceraian-berlaku.html . Terima kasih!
Ditulis oleh: mrhanafi - Thursday 21 November 2013