google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU Pengalaman Awal Berbahasa Inggeris (II) | Portal Informasi

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Pengkaji kejayaan manusia

Catatan Popular

Pengalaman Awal Berbahasa Inggeris (II)







Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Seperti yang saya janjikan dalam entri yang pertama dahulu saya akan menyambung semula penulisan tentang pengalaman awal berbahasa Inggeris..

Pada kali ini saya akan ceritakan sewaktu bekerja di sebuah syarikat tempatan.Pekerja di syarikat ini tiada mahkluk orang asing.Cuma orang bukan bumiputera yang mendominasi peringkat pengurusan ke atas.Jadi bahasa Inggeris menjadi keutamaan dan kebanggaan.

Saya ditempatkan dalam makmal pemprosesan sebagai  juruteknik proses.Kami semuanya ada 5 orang.Setiap pertukaran syif kami diwajibkan menulis laporan dalam buku log.Saya memang suka menulis.Tulisan saya banyak menggunakan bahasa bunga-bunga untuk mengambarkan perasaan saya ketika itu.Saya akhirnya ditegur kerana berkarya bukan pada tempatnya.Untuk makluman semua buku log ini ditulis mantak-mantak  secara total dalam bahasa Melayu yang dirojakkan.

Akhirnya saya mengambil inisiatif cuba untuk membuat perubahan.Saya tulis laporan  dalam Bahasa Inggeris.Terkejut beruk mereka.Bukan kerana bahasa Inggeris  yang terlalu bagus  tetapi terlalu lucu dengan istilah yang tiada dalam kamus Oxford.Saya buat tidak tahu sahaja walaupun dalam hati ada rasa kesal.

Lama-kelamaan bahasa Inggeris saya semakin baik dan boleh diterima pakai.Saya belajar sendiri dengan membeli kamus Oxford dan membaca suratkhabar The Star.

Pengajaran  dari cerita ini mudah sahaja.Kelemahan yang kita ada boleh ditransformasikan melalui proses belajar.Lama kelamaan kita akan mahir juga.Paling penting jangan berputus asa dan terus berusaha.

Saya simpulkan dengan pantun ini.Gian nak berpantun pulak…..

Saya bermimpi  ikan duyung,
Mana mungkin ada benarnya
Kalau tidak dipecahkan ruyung,
Mana mungkin dapat sagunya.

Sekian sahaja.Terima kasih.Mohon permisi.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori kisah saya dengan judul Pengalaman Awal Berbahasa Inggeris (II) . Anda boleh bookmark halaman ini dengan URL http://ingathanafi.blogspot.com/2013/02/pengalaman-awal-berbahasa-inggeris-ii.html . Terima kasih!
Ditulis oleh: mrhanafi - Saturday 2 February 2013

7 komentar untuk " Pengalaman Awal Berbahasa Inggeris (II) "

Aretikz said...

Kira versi Oh My English la mcm ni.. hehe.. tp.. dgn pengalamanlah kita dapat belajar sesuatu.. ^^

Unknown said...

Assalam...

May I dropby here.. :D

mrhanafi said...

pengalaman mendewasakan seseorang..

mrhanafi said...

why not..please come again and again.Thanks.

Fariq Jalil said...

kawan penah keje kat company cina, mmg gune omputih jela kan.. hari2 kuar buat support kat company lain kalo tak tau speaking mmg diorang tak lyn.. ergghh... nasiblah baik pernah kuhafal lagu nirvana.. wakaka.. terselit lirik spider plak..

mrhanafi said...

Susah mau cakap..mau tidak mau mesti expert juga English nie..internet lagilah pakai English..

Unknown said...

Of course I will, insyaAllah...same goes to you overthere...please pay a visit now and then.. tq =D