google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU Kasihnya Ibu Membawa Ke Syurga | Portal Informasi

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Pengkaji kejayaan manusia

Catatan Popular

Kasihnya Ibu Membawa Ke Syurga

download (1)

 

Salam 1Malaysia dan Selamat Hari Ibu ,

 

Bersempena hari Ibu pada tahun ini saya berkesempatan untuk menulis satu entri khas untuk kaum ibu .

 

Saya sangat bersyukur kerana masih ada ibu di dunia ini.Dia tempat bermanja.Dia tempat mengadu susah senang.Betapa bahagianya memiliki insan yang bergelar ibu.

 

Dalam kesempatan ini juga saya ingin berkongsi beberapa cara untuk membalas jasa ibu kita.Perlu diingatkan bahawa jasa ibu tidak akan terbalas walau apa sekalipun kita lakukan.

 

1.Ambil berat

 

Sebagai anak yang  mengenang budi kita wajib mengambil berat tentang mereka( kalau ada ayah dan ibu).Sekiranya berjauhan buat penggilan telefon untuk bertanya khabar.Jika tinggal berdekatan jengoklah mereka setiap hari.Anak yang mengambil berat tentang ibunya atau ayahnya boleh mengembirakan hati mereka.

 

2.Memberi hadiah

 

Jika kekasih atau isteri yang kita cintai boleh diberi hadiah mengapa tidak ibu yang melahirkan kita ke dunia.Terpulang kepada kita hadiah yang mahal atau murah.Paling baik kalau hadiah tersebut sesuatu yang sangat diingini oleh ibu kita.Pasti dia sangat gembira.

 

3.Tidak berkasar

 

Hati orang tua sangat sensitif.Berhati-hati ketika berbicara.Salah kata mengundang rasa tidak selesa dalam hati mereka.Bukan setakat  kata bicara mau dijaga.Paling penting bahasa badan kita dapat si ibu merasa.Memang tidak dinafikan boleh berlaku perselisihan faham berlaku antara anak beranak.Sebagai anak kita pantang sekali bersikap biadap atau berkasar dengan orang tua.

 

Sekilas pandang,

 

Ketika mereka masih ada lagi di dunia inilah masanya untuk kita berbakti sebanyak yang mungkin.Kita tidak tahu berapa lama lagi masa yang ada.Sama ada kita pergi dulu atau ibu kita yang mendahului.

 

Kepada mereka yang sudah kehilangan ibu, segeralah titipkan doa selepas solat.Sedekahkan  al Fatihah agar roh mereka sentiasa menerima habuan dari anaknya.Kita sebagai anak tidak mungkin  dapat membalas jasa mereka yang telah melahir,menjaga dan mendidik kita sejak telapak berwarna merah lagi .

 

Kini sempena hari ibu sama-sama kita raikan dengan cara tersendiri.Buat jamuan ke,jalan-jalan ke,pergi tengok wayang ke atau apa sahaja untuk menghiburkan hati insan hebat sepanjang zaman iaitu ibu saya atau ibu anda.

 

p/s:picture credit to www.google.com

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori isu semasa dengan judul Kasihnya Ibu Membawa Ke Syurga . Anda boleh bookmark halaman ini dengan URL http://ingathanafi.blogspot.com/2013/05/kasihnya-ibu-membawa-ke-syurga.html . Terima kasih!
Ditulis oleh: mrhanafi - Sunday 12 May 2013