google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU Perkara Yang Wajib Kita Tahu Tentang Subsidi | Portal Informasi

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Pengkaji kejayaan manusia

Catatan Popular

Perkara Yang Wajib Kita Tahu Tentang Subsidi

 

Istilah subsidi merujuk kepada wang  yang telah diperuntukkan oleh kerajaan untuk menstabilkan  dan pengurangan harga berdasarkan nilai pasaran sesuatu barang atau perkhidmatan yang ditawarkan.

 

Ada juga subsidi yang bukan berbentuk wang seperti baja,biji benih,racun rumput dan peralatan mesin.Penerima merupakan golongan petani atau peladang atau para nelayan.

 

Objektifnya sama iaitu memberi manfaat kepada rakyat yang sama ada golongan kaya,sederhana dan miskin.Golongan sasar ialah mereka yang berpendapatan rendah .Mereka tertekan akibat peningkatan kos hidup saban tahun.

 

Cuma golongan kaya ada pilihan untuk tidak menggunakan harga barangan bersubsidi seperti minyak petrol RON97 berbanding petrol RON95.Perlu diingatkan juga kereta golongan ini lebih kepada penggunaan diesel yang bersubsidi.

 

Percaya atau tidak Malaysia adalah negara yang paling banyak memberi subsidi kepada rakyat iaitu 54 peratus dari Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).Pemberian subsidi adalah langkah proaktif kerajaan untuk mengurangkan kos hidup rakyat dengan meminimumkan harga barang atau perkhidmatan.

 

Bagi memastikan pemberian subsidi ini kekal relevan dengan ekonomi semasa pihak kerajaan telah menstrukturkan semula perbelanjaan subsidi.Subsidi gula dan petrol telah dikurangkan bagi menyekat penyalahgunaan seperti seludup ke seberang sempadan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

 

Selain itu bagi memastikan golongan sasar betul-betul mendapat manfaat akibat pengurangan subsidi pihak kerajaan telah melaksanakan skim Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).Ketua keluarga yang berpendapatan kurang RM3000 sebulan akan mendapat RM500 secara one off.Bahkan orang bujang yang berpendapatan kurang dari RM2000 turut mendapat RM250.

 

download

                                              source : http://www.google.com/imgres?

Bukan itu sahaja pengurangan subsidi gula menggalakkan rakyat Malaysia mengurangkan pengambilan gula dalam minuman.Gula yang diambil secara berlebihan telah mendatangkan pelbagai masalah kesihatan .Agak menyedihkan kerana rakyat di  negara ini dianggarkan 2.5 juta orang ada menghidap penyakit diabetes.

 

Sebagai maklumat tambahan saya turut menyelitkan fakta tentang peruntukan subsidi barangan pengguna dari tahun 2006 sehingga 2013.Ia berdasarkan sumber Laporan Ekonomi 2010/2011 oleh kementerian Kewangan.

 

Tahun

Jumlah peruntukan (Billion)

2006

RM10.00

2007

RM10.50

2008

RM35.20

2009

RM20.30

2010

RM24.90

2011

RM22.261

2012

RM22.289

 

Sekilas pandang,

 

Jumlah dalam Billion bukan angka sedikit.Kalau saya ada duit dalam jumlah ini maka saya layak untuk menjadi Billionaire.Malah akan tersenarai dalam Kategori Orang Kaya Malaysia.

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori info penting dengan judul Perkara Yang Wajib Kita Tahu Tentang Subsidi . Anda boleh bookmark halaman ini dengan URL http://ingathanafi.blogspot.com/2013/05/perkara-yang-wajib-kita-tahu-tentang.html . Terima kasih!
Ditulis oleh: mrhanafi - Wednesday 29 May 2013