google-site-verification=r2WOf2yCWiEmv9AcJwoNMlBSVWRM5wLBOSxI04b0JoU MELAYU BOLEH | Portal Informasi

Portal Informasi

Blog Peribadi dan Informasi Rakyat Malaysia

Hosting Percuma

Wajib Baca

Arkib Blog

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Discussion

Pages

Contact Form

Name

Email *

Message *

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Pengkaji kejayaan manusia

Catatan Popular

MELAYU BOLEH

Salam 1Malaysia,




Melayu Boleh




Kontes SEO pada kali ini cukup mencabar.Cabaran pertama bukan untuk menang hadiah wang tunai yang lumayan.Cabaran sebenar ialah untuk membersihkan kata kunci Melayu Boleh.



Saya bukan orang Melayu.Namun bukan alasan untuk tidak berbangga dengan orang Melayu yang kini terkenal dengan Melayu Boleh selain daripada Malaysia Boleh.


Menurut fakta sejarah,bangsa Melayu merupakan penduduk asal Nusantara yang terdiri daripada Malaysia,Indonesia,Singapura,Brunei dan Selatan Thailand.Kini bangsa Melayu berada di mana-mana sehinggalah di Afrika,England,negara Eropah,Amerika Syarikat dan seluruh pelusuk muka bumi ini.Pendek kata orang Melayu Boleh berada semua tempat.


Kehebatan orang Melayu bukan kerana populasi sahaja.Orang Melayu boleh diiktiraf sebagai penduduk yang menggunakan bahasa Lingua Franca ketika kesultanan Melayu Melaka.Maksudnya bahasa yang menjadi perantaraan para pedagang dari Timur maupun Barat.


Pada masa kini bahasa Melayu Boleh mendominasi blog-blog di Malaysia dan Indonesia.Saya sendiri memiliki dua blog berbahasa Melayu.Kalau ada 100 ribu atau lebih blog berbahasa Melayu sudah tentu pengaruhnya cukup besar.


Cuma ada negara yang lebih  menamakan bahasa Melayu mengikut nama negara masing-masing.Pada hakikatnya mereka tetap menggunakan bahasa Melayu.Jadi bahasa Melayu Boleh diketengahkan sebagai bahasa alam maya kedua popular selepas bahasa Inggeris.


Dalam bidang agama bahasa Melayu Boleh memperluaskan syiar Islam.Kitab Al-Quran yang manuskrip asalnya bahasa Arab dapat diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu.Ramai yang dapat memahami isi kandungannya.Hanya insan yang terpilih sahaja mampu membaca al Quran dan memahami tanpa terjemahan bahasa Melayu.Alhamdulillah setelah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu maka orang Melayu Boleh faham secara keseluruhannya.


Bukan itu sahaja manuskrip asal al Hadis turut diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu Boleh digunapakai oleh kita semua.Ramai yang bisa memahami dan seterusnya cuba mengamalkan dalam kehidupan harian.Insya Allah.


Sekilas pandang,

Mustahil Melayu Boleh terkalah baik dalam bidang teknologi,agama,ekonomi dan sejarah.Meskipun kita tidak digalak terlalu racism namun soal kedaulatan bangsa dan bahasa Melayu Boleh dipertahankan sampai bila-bila.


Berbanggalah kerana lahir sebagai orang Melayu yang terpuji akhlaknya selari dengan syariat agama Islam.


Sekiranya ingin  menyemarakkan lagi kontes SEO Melayu Boleh 2013 silakan baca dan fahami terma-termanya di SINI.


***kemaskini terkini secara auto****


Link para penaja:


Contest SEO Melayu Boleh 2013 dianjurkan oleh Beritakaki Online dan juga ditaja oleh Eca, JomStadi, Akma Omar, AkuPenghibur, CikLalili, AsyrofStudio, Boni Kacak, MenulisMenconteng, Fuh [dot] My, Media Siber, Gempak [dot] org, GilerKentang, NurMujahidah, Pondok Kecil & Pelik [dot] My
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori permainan blog.. dengan judul MELAYU BOLEH . Anda boleh bookmark halaman ini dengan URL http://ingathanafi.blogspot.com/2013/06/mustahil-melayu-boleh-terkalah.html . Terima kasih!
Ditulis oleh: mrhanafi - Tuesday 30 July 2013